16 juni 2012

Each Card is Unique challenge (28) juni/juli


De challenge dit keer is om een kaart te maken die geïnspireerd is op een schilderij in huis.
Misschien denken jullie nu wel pfft, wat ingewikkeld. Maar probeer bij deze challenge niet te veel na te denken (ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan).

Als je een schilderij in huis hebt hangen (geschilderd, getekend, gefotografeerd, geborduurd), kijk daar dan eens met andere ogen naar:
- welke kleuren spreken je aan ...
gebruik die kleuren of probeer ze na te maken
- welke structuur zie je er in ...
probeer de structuur na te maken
- welke vormen zie je er in ...
gebruik stempels of templates met die vormen
- is er een afbeelding die je aandacht trekt  ...
gebruik stempels met die afbeeldingen

De bedoeling van deze challenge is om je te laten ontdekken dat je inspiratie kunt halen uit gewone dingen in je directe omgeving.

Als voorbeeld heb ik twee kaarten gemaakt, geïnspireerd op een schilderij dat op onze hotelkamer hing in Portugal:
De structuur die ik in het middelste vierkant zag, sprak me aan en deed me meteen aan gesso denken. Ook het gebruik van de vele kleuren in de tulp (ik gebruik normaal hooguit 2 kleuren rood en 2 kleuren groen en wat bruin en dan ook nog netjes rood voor de bloem en groen voor de bladeren) deed me anders naar kleuren kijken.

Dit was uiteindelijk mijn achtergrond:
Eerst een vel bestreken met gesso. Vervolgens met acrylverf overheen geveegd. Daarna een aantal dikkere vlakken gesso aangebracht en hier met een kam strepen in gemaakt en met de heattool gedroogd. Nog wat kleur aangebracht met acrylverf. Daarna een tekststempel gestempeld en een ornament-stempel met goudkleurige acrylverf gestempeld.

De bloem gestempeld en ingekleurd met coloursoft potloden van Derwent. Bij het gebruik van de kleuren ben ik ook weer uitgegaan van de kleuren in het schilderij en ook rood gebruikt in de bladeren en bruin in de bloem wat een verrassend effect gaf.

Nog een close-up van de gesso-structuur:
Het zijn eerlijk gezegd niet echt fleurige kleuren, beetje vreemd na een inspirerende zonvakantie ;) maar het effect met de kam en de gesso en de acrylverf vind ik wel mooi geworden. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Én ik ben heel benieuwd of het jullie lukt om met andere ogen naar een schilderij in jullie huis te kijken en om daar een kaart mee te maken. Het mag dus ook zo: als je een schilderij hebt waar je de kleur blauw zo mooi van vindt, kun je proberen die kleur blauw terug te laten komen op de kaart.

Het is daarbij natuurlijk wel leuk om ook te zien welk schilderij de inspiratiebron was, dus laat, als je wilt, ook het schilderij zien op je blog of voor de niet-bloggers, stuur, als je wilt, ook een foto van het schilderij mee. Alleen als het mogelijk is hoor, laat die foto van het schilderij geen belemmering zijn voor het meedoen aan deze challenge, de kaart is het belangrijkste en vooral het "kijken en gewoon doen"!

Gedurende de zomermaanden zal de Each Card is Unique Challenge telkens 6 weken duren. 
Deze challenge loopt dan ook tot en met 31 juli a.s..

Uitleg deelname challenge
Heb je een blog? Plaats dan een foto van jouw challenge-deelname op je blog en vermeld hierbij dat het gemaakt is voor de Each Card is Unique challenge.
Vermeld vervolgens de link naar jouw deelname (dus de link naar het betreffende blogbericht en niet de algemene link naar je blog) hieronder in het mr. Linky blok (achter "your url"). Op deze manier kunnen de andere deelneemsters door het klikken op je naam meteen op je blog de challenge-inzending bewonderen.

Heb je geen blog? Stuur mij dan per mail een foto van jouw challenge-deelname.
Aan het eind van de challenge zal ik de foto op mijn blog laten zien.

Aan het eind van de challenge zal ik uit de inzendingen van de bloggers er 1 of 2 uitkiezen en deze in de spotlight plaatsen, samen met uiteraard de inzendingen van niet-bloggers die ik per mail heb ontvangen.

Veel plezier met de challenge!

17 opmerkingen:

Els zei

Het is een pracht creatie geworden Bianca en ik hoop dat ik er tijd voor krijg. Heb dit opgeslagen en deze uitdaging wil ik toch eens gaan doen. Je hebt de uitleg ook duidelijk beschreven. Super leuk.
Fijn weekeinde en groetjes Els

Marijke zei

Wowwwww, wat een super kaarten zijn dit weer, ik vind het een super leuke challenge, maar wel moeilijk, maar ga er toch van de week even voor zitten, eerst voor een schilderij natuurlijk ;) en dan eens kijken of ik inspiratie krijg voor een kaart.

Jeany zei

Nou, dit is wel een challenge naar mijn hhart hoor, ik doe dus mee. ;) enne jou paintings zijn echt helemaal geweldig. Ik zie jou overal rondlopen nu, met de ogen gericht op zoek naar inspiratie ;)) super mooi in kart gebracht, ... Waar zijn mijn hoeden ;))

Willy zei

Wat een leuke challenge, leuk bedacht...misschien doe ik ook eens mee!

xxx Myra xxx zei

superleuke uitdaging!

Alie Hoogenboezem-de Vries zei

Wat zijn de creaties mooi geworden Bianca! Prachtige resultaten.

groetjes, Alie :-)

Jolette zei

Zo...je zet ons wel weer aan het werk!! ;-]]
Leuk voorbeeld geef je.
Gelukkig heb ik nog even de tijd....

Marjan zei

Wat gaaf, erg leuke inspsiratiebron! Jouw uitwerking met de gesso en de tulp vind ik heel mooi, zeker met het wit erachter. Ik kijk of ik tijd heb, meestal lukt het me niet om aan extra challenges mee te doen.

Fijn weekend!

Miranda Mols Stampin Utopia zei

Leuk idee! Ik heb hier zo'n schilderij hangen waar ik idd al vaak naar heb gekeken of ik er iets mee kan op mijn kaart. hmmm, wie weet. Als ik er nog aan denk op tijd. Ik ga nu eerst genieten van mijn pauze!

Petra Tillmann zei

Leuk dat je weer terug bent! Je hebt de hele vakantie naar dat schilderij zitten kijken en kon niet wachten tot je thuis was zeker... ;-)

Ziet er prachtig uit, Bianca! Ik mail je nog!

Cornelie zei

Leuk! Ga proberen mee te doen weer deze keer. de vorige is een beetje langs me heen gegaan...
Je hebt een prachtig voorbeeld gemaakt...niet makkelijk, wel heel leuk!!
Fijn weekend!
Groetjes Cornelie

CreativBär zei

Hoi Bianca,
dit is een heel leuke challenge, ik weet al, wat ik voor een kaartje ga maken :-)
Wens je nog een fijn weekend.
Groetjes
Bianca

DEKAKADO zei

Hoe kom je er op. Een leuk idee.
GTroetjes, Marleen.

Jeany zei

hee waar is mr linki?? waar moet ik em melden, ben nl al klaar ☺

Jeany zei

Hij staat erop maar zie nog niks ;(

Anjas-Artefaktotum zei

Amazing creations, love the texture and composition!
Groetjes Anja

Miranda Mols Stampin Utopia zei

Briljant deze challenge. Het schilderij op onze hotelkamer liet me niet meer los, dus bij deze.